logo    Do Holandska na loď  www.doholandska.cz  Dovolená na lodi po holandských kanálech a mořích. 

Plavba - rady a instrukce

 

Rady, doporučení a instrukce pro plavbu a převzetí motorové lodi v Holandsku.

Vážení kapitáni, plavčíci, vodáci a milovníci lodí.
Plavba po holandských vodách je nádherná a ani nepotřebujete mít kapitánské zkoušky a průkaz vůdce malého plavidla, jestliže vaše loď není delší než 15 m a neplujete rychleji než 20 km/hod. Ale abyste si mohli vaší plavbu pokud možno co nejvíce užít, je dobře se na ni připravit a seznámit se s některými podstatnými věcmi, které by se vám při plavbě mohly hodit. V následujícím textu se vám pokusíme souhrně popsat to, co je dobré vědět pro vaši plavbu než vyplujete.

Co si vezmu s sebou na plavbu na motorové lodi.
Hlavně neberte zbytečnosti. V Holandsku se dá vše koupit a je tam přibližně stejně draho jako v Česku. Toto se netýká lepších restaurací, ty jsou dražší. Ovšem z čínské restaurace a stánků si donesete jídlo za pár EUR. Jestliže máte rádi ryby, tak si v Holandsku přijdete na své. Na tržnicích a v rybárnách je taková lákavá nabídka, že si ani nebudete moci vybrat. Ale určitě ochutnejte sledě (haring) a rybí nugety (kibeling). Podél vaší trasy je dostatek možností k nákupu potravin.
Nezapomeňte si vzít s sebou:
Objednali jste si samozřejmně krásné počasí, ale může se stát, že budete mít holandské počasí, což znamená 4 roční období v jeden den. Takže musíte být schopní se obléci tak, aby vám nevadilo:
-          krásné počasí, sluníčko a teplo
-          horko a bezvětří
-          horko a vítr
-          zima a vítr
-          zima a bezvětří
-          déšť a vítr
Potřebné oblečení se dá v pohodě nakombinovat z těchto věcí (vycházejte z toho, že musíte mít vždy náhradní suché oblečení):
-          trička 2-3
-          košile nebo něco lehkého s dlouhým rukávem
-          kraťasy (dvoje)
-          plavky (dvoje)
-          2x mikina /svetr
-          teplá vesta bez rukávů – je velmi vhodná
-          nepromokavá bunda + dlouhé kalhoty (outdoor nejlépe)
-          2x džíny
-          šátek, kšiltovka nebo rybářská hučka (slamák uletí :-))!!!
-          zimní bunda, čepice až na uši, čelenka, šálka, zimní rukavice, teplé ponožky
-          něco na spaní
-          spodní prádlo
-          pracovní (nebo i cyklistické) rukavice!!!
-          tepláková souprava
-          kapesníky
-          ručníky/osuška
-          spacák , prostěradlo a povlečení na polštář (polštář je na lodi).
-          sluneční brýle (nejlépe na šňůrce!)!!!
-          gumáky
-          tenisky s podrážkou, která nešpiní nebo pokud máte spec. boty na loď (mokrá paluba klouže)

Dále se hodí:
Cestovní pas!!!
Cestovní a zdravotní pojištění!!!
Peníze (EUR), je lepší platební karta (peníze můžete vybrat z bankovního automatu)
baterka, nůž (zavírací), provázek
osobní hygienické potřeby, opalovací krém (silný faktor), toaletní papír
léky, kdo co užívá (a klidně i lékárničku)
určitě něco na nevolnost - kynedril a  bolest hlavy
foťák a nabíječku (na lodi je stále 12V a  220V)
knížku, tužku, blok, papír, karty, hry apod.
dalekohled
jestliže se chcete plavit pod českou vlajkou, tak si jí musíte vzít sebou
v případě, že si berete mobilní telefon informujte se u svého operátora zda můžete volat ze zahraničí

Převzetí lodě
Při přebírání lodě si zkontrolujte jestli není loď poškozená. Je dobré si udělat pár fotek. Vyhnete se tím zbytečným diskusím při vracení lodě.
Zkontrolujte také vybavení. V kuchyni (nádobí, sklenice, příbory..) a také polštáře v kajutách.
Pokud něco chybí nebo budete chtít vyměnit (bude poškozené) obraťte se na majitele a ten dá vše bez problému do pořádku.
Nádrže na vodu a naftu. Musí být plné.
Je dobré, aby byla na lodi náhradní plná plynová lahev.

Pro vaší plavbu musí být na lodi:
-                    8 fendrů/bójek, potřebujete 4 z každé strany, hlavně ve zdymadlech je musíte pověsit na každou stranu lodi
protože nevíte předem na jaké straně se budete přivazovat a jestli se k vám ještě někdo nepřiváže
-                    lodní hák („pikhák“)
-                    lana na přivazování minimálně 4 a dostatečně dlouhá (6 – 10 metrů)
-                    kotva s řetězem (nejlepší je s elektrickým navijákem)
-                    připojovací kabel pro připojení na přípojku 220V v přístavu. Dobíjíte tak baterie a můžete neomezeně používat
aparáty na 220V (což ocení např. ženy při fenování vlasů)
-                    koště, hadice, event. vysavač
-                    doklad o zapůjčení lodi a pojistná smlouva
-                    plavební průvodce 1. a 2. díl (“wáteralmanak”)
-                    Potřebujete znát přesné rozměry vaší lodi, aby jste věděli zda se vejdete pod most, projedete v souvislosti s
hloubkou a nebo jestli se vejdete do zdymadel (délku, šířku, výšku a ponor).
-                    Mapy a popis tras. Mapy, které budete pro vaší plavbu potřebovat si musíte koupit. Jsou to perfektní lodní
mapy, bez kterých se neobejdete.

Instruktážní plavba
Seznámení  s lodí a instruktážní plavba trvá přibližně ¾ hodiny. Zaškolení provádí holandský instruktor. Mluví německy a anglicky. Nemějte obavy z komunikace. I když nemluvíte perfektně, tak se s Holanďany určitě domluvíte. Oni se snaží vám porozumět i když musí použít ruce nebo nohy.
Instruktor vás seznámí s lodí, vysvětlí vám jak vše funguje, jak se loď ovládá, jak dotankovat vodu a naftu. Voda je pitná a dá se pít i z lodních nádrží, jestliže se často doplňuje (obměňuje). Chete li mít 100% jistotu, že je voda v pořádku pijte vodu lahvovanou.
Budete absolvovat instruktážní plavbu. Naučíte se vyplouvat, otáčet loď, couvat a přistávat.Instruktor vám v souladu s vaším přáním doporučí trasu vaší plavby.
Je dobré, aby se instruktáže zúčastnila celá posádka. Všichni budou potom vědět jak vše funguje a co mají dělat při přistávání a vyplutí.

Na lodi je pouze jeden kapitán, který dává pokyny. Většinou je to ten, kdo stojí za kormidlem.
Jestliže do toho bude každý kapitánovi mluvit, tak vznikne chaos a nikdo nebude pořádně vědět co má dělat.

All Hands on Deck - Všechny ruce na palubu
je jeden z nejdůležitějších povelů na lodi.

Hlavně při přistávání a vyplouvání je třeba, aby byl každý na palubě a věděl co má dělat. To znamená pověsit fendry, a přivázat lana k lodi, držet je v ruce a na povel kapitana hodit smyčku na pachole/průvlačnici (bolder/kikker) na náplavce.
Při vjíždění do zdymadel, projíždění mostů, kotvení a všude kde je třeba více rukou, musí být každý k dispozici. 
Nezapomínejte na lodní hák (pikhák) ten musite mít vždy
připravený, aby jste se mohli přitáhnout nebo odstrčit.


A teď můžete vyrazit.

Pravidla, holandština, navigace a mapy

Pamatujte si, že na vodě nejste nikdy sami a Holanďané se snaží pomáhat. Pomáhají ve zdymadlech, při přistávání, vyplutí a rádi vám poradí kudy kam.

Na lodi musí být dva díly Plavebního průvodce/Wateralmanak 1 a 2. Toto je povinné. Plavební policie to může na vás požadovat. Plavíme se sice po Holandsku 40 let a nikdo to na nás nechtěl, ale člověk nikdy neví. První díl obsahuje předpisy a druhý díl podrobně popisuje vodní cesty, toky, zdymadla, mosty a přístavy. Bohužel je tento průvodce pouze v holandštině, ale psaná holanština se velmi podobá němčině a s trochou znalostí němčiny se v těchto brožurkách určitě budete orientovat. Několik základních obratů vám přeložíme.
Jak určitě víte v holandštině je hodně chrčení. Toto je zapříčiněno hlavně tím, že g se čte jako ch. Další zvláštností je oe, které se čte jako u. Slovo GOED (dobré, dobrý) budete číst foneticky jako chúd. Jenom nazapomeňte hodně chrčet. 
Holandské GOEDE DAG (dobrý den) čtěte jako CHÚDE DACH.

PŘEKLAD SLOV KTERÁ SE VÁM MOHOU HODIT
holandsky foneticky česky
rivier rifír řeka
zee zéj moře
meer mér jezero, rybník
brug bruch most
brug open bruch oupen otevřený most
sluis šlajs zdymadlo
steiger stajchr náplavka
aanleggen ánlechen přistát, přirazit
vastmaken fastmáken přivázat se
varen fáren plout
haven háfen přístav
passant pasant host v přístavu
openingstijden oupeninkstajden oetvíraci doba (např. pro mosty)
hoe laat hú lát v kolik hodin?
havengeld háfencheld poplatek za pobyt v přístavu
boot bout loď
motorboot mótorbout motorová loď
dijk dajk hráz
kade káde molo, nábřeží
gracht chacht kanál ve městě
dank u wel dank u vel děkuji vám

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAVEBNÍ PRŮVODCE

Plavební průvodce

Mapy jsou dvojjazyčné t.j. holanské a německé.
Tyto níže vyobrazené mapy jsou od vydavatele ANWB (Královská Holandská Organizace pro Turistiku) a jsou jedny z nejlepších a korespondují  s Plavebním průvodcem. Jsou to mapy pro vnitřní vody (řeky, kanály a jezera). Pro plavby na moři a v deltě jsou mapy jiné.
Mapy jsou označeny písmeny a obsahují vždy část Holandska. Například pro plavbu z Utrechu do Amsterdamu potřebujete mapu I. Mapu H budete potřebovat při plavbě z Amsterdamu do Haarlemu, Leidenu a Goudy.
Samozřejmě existují i jiná vydání a brožurky. Ty můžete mít vždy jako doplňující, ale bez map od ANWB se na vodu
nevydávejte. ANWB mapy si můžete koupit v přístavu při vyplutí, tedy popé co jste si určili trasu a víte, které mapy budete potřebovat.

POSKLÁDANÁ MAPA
Mapa vodních toků a jezer (střední Holandsko)

LEGENDA / VYSVĚTLIVKY Z ANWB mapy

legenda2

MAPA GOUDA A OKOLÍ

MAPA GOUDY A OKOLÍ

DETAIL Z MAPY GOUDA A OKOLÍ
Detail 1 je zakroužkované zdymadlo na řece Hollandse IJssel. Z popisu se dá vyčíst toto:
Waaierschutsluis         = jméno zdymadla
D23,5 W60  L245-260 = D23,5 (hloubka 23,5 dm), W60 (šířka 60 dm), L245-260 (délka 245-260 dm)
734c                             = číslo zdymadla, které najdete také v seznamu na mapě a v plavebním průvodci

V pravém dolním rohu mapy vitíte zakroužkovaný most (detail 2) s následujícím popisem:
Gouwerwellebrug = jméno mostu
BB H28,7 W70 = BB otevírací most,  H28,7 (průjezdná výška 28,7 v decimetrech), W70 (šíře 70 dm)
734b = číslo mostu, které najdete také v seznamu mostů na mapě a v plavebním průvodci

Detail mapy Goudy a okolí

Jestliže se dobře podíváte na mapu Goudy, tak zjistíte, že u mostů nejsou žádná jména, informace a čísla. Najdete zde pouze písmena, například A. Tato písmena korespondují s tabulkou mostů a zdymadel v Goudě. Tato tabulka je vytištěná na mapě (viz další obrázek). Je to pouze z nedostatku místa na mapě. Mostů je příliš mnoho na jednom místě a popisy by se tam nevešly.

MOSTY A ZDYMADLA V GOUDĚ. TATO TABULKA JE VYTIŠTĚNÁ NA MAPĚ

SEZNAM MOSTÚ A ZDYMADEL, KTERÝ JE VYTIŠTĚN NA OKRAJI MAPY. 
NAJDETE ZDE ČÍSLO , JMÉNO A MÍSTO, KDE SE MOST NACHÁZÍ.

POPIS V PLAVEBNÍM PRÚVODCI (řeka Hollandse IJssel)
Všechny mosty a zdymadla, která jsou na řece Hollandse IJssel najdete v plavebním průvodci. V plavebním průvodci najdete hlavně informace o jejich provozu. To znamená kdy a za jakých podmínek jsou obsluhovány. V našem příkladě jde o most 734b Goverwellebrug, který je obsluhován (dle plavebního průvodce) jako všechny mosty na řece Hollandse IJssel v létě od pondělka do pátku od 9 do 16,30 a od 18 do 20 hod., v sobotu od 9 do 19 hod. a v neděli a o svátcích od 10 do 19 hod. 
Zdymadlo Waalenburgsluis 734c je obsluhováno v ponděli až pátek od 9 do 20 hod. , v sobotu od 9 do 19 hod. a v neděli a o svátcích od 10 do 19 hod. 
Pozor toto je situace platná pro rok 2012 v roce, kdy se vy se budete plavit , může být situace jiná!


Plavební průvodce, řeka Hollandse IJssel

POPIS V PLAVEBNÍM PRÚVODCI (Město GOUDA)
Plavební průvodce, město Gouda

POPIS V PLAVEBNÍM PRÚVODCI (město GOUDA)
Plavební průvodce, město Gouda

V PLAVEBNÍM PRŮVODCI NALEZNETE TAKÉ PŘEHLED PŘÍSTAVŮ.
PŘÍSTAVY JSOU ABECEDNĚ TŘÍDĚNY PODLE MĚST. U KAŽDÉHO PŘÍSTAVU JE JEHO ADRESA, JMÉNO, TELEFON, MÍSTO A SYMBOLY VYJADŘUJÍCÍ VYBAVENÍ A SLUŽBY.
Plavební průvodce, přístavy v Goudě

VYSVĚTLIVKY S PŘEKLADEM

JAK TO CHODÍ U MOSTŮ A ZDYMADEL

Obsluha mostů a zdymadel není všude stejná. V principu "narazíte" na tyto systémy.

1. Obsluha je přímo u mostu, může vás vidět a most pro vás otevřít. Můžete také zatroubit na   lodní trubku a nebo zatelefonovat.

2. Most je obsluhován kamerovým systémem z centrálního místa. Obsluha vás vidí a most pro   vás otevře, jestliže je to možné a v souladu s otevírací dobou.

3. Most je obsluhován čidlem. Musíte zde doplout až k čidlu. Jinak se most neotevře.

4. Most se otvírá pouze v danou dobu např. v 13.03 hod. V tuto dobu se most otevře bez dotazu.

5. Pouze pár mostů si musíte otevřít sami (např. klikou, řetězem atd.). Jsou to jenom malé mosty.

Obecně:
U některých mostů je návěstí  s rozvrhem otevírací doby.
U mostů bývá náplavka, u které se můžete přivázat a počkat až se most otevře. Na náplavce může být telefon, kterým se dá spojit s obsluhou mostu.
Jezděte pokud možno v koloně s jinými loděmi, pak se s nimi "svezete" a nemusíte čekat.
Většinu mostů pro vás otevřou zdarma. Někde ale musíte zaplatit.
Když se most otevře, neotálejte a rychle projeďte. Otevření je krátké.
U většiny mostů je jednosměrný provoz. Nejdříve jede jedna strana a potom druhá. Dejte proti jedoucím lodím prostor, aby mohli projet. Držte se vpravo. Vyplujte až na ZELENOU.

Světla na mostech a zdymadlech:
- dvě červená = most není obsluhován
- jedno červené = most je obsluhován a bude otevírán dle rozvrhu
- jedno červené a jedno zelené = připravit se! Most se ovírá a budete moci proplout.
- zelené = jeďte! most je otevřený
Jakmile naskočí červená už NEPROJÍŽDĚJTE! Jsou zato velké pokuty a je to nebezpečné.



YTU1MGYw